Friday, August 15, 2008

SIAPA ANWAR IBRAHIM..?


POINTERS PILIHANRAYA KECIL
PERMATANG PAUH (16 OGOS – 26 OGOS 2008)


1. TAKTIK KOTOR


1.1 Kerajaan sudah muak dan mual dengan gelagat DSAI yang tidak berhenti-berhenti mencetuskan keadaan yang boleh mendatangkan impak buruk kepada negara. Antaranya ialah kelembapan ekonomi dan keresahan rakyat di semua peringkat.

1.2 Tindakan DSAI itu memberi impak negatif yang boleh menjejaskan kestabilan politik dan sosioekonomi negara. YAB PM telah mengakuinya dalam mesyuarat pertama Majlis Ekonomi Negara yang dipengerusikannya. Umpamanya, tindakan untuk membeli wakil rakyat semata-mata bertujuan untuk membentuk kerajaan. Ini bukan satu pendekatan demokrasi sebalik ia adalah taktik jalan belakang (back door tactic) yang tidak demokratik. Ini seperti tindakan ala gangster dan pemberian rasuah.

1.3 Kerajaan juga muak dengan isu liwat. Kerajaan berpendirian enggan membesar-besarkan isu liwat kerana ia adalah isu ”dalam kain” yang sangat mengaibkan. Isu ini adalah isu peribadi yang perlu diselesaikan menerusi perbicaraan di makhamah dan tidak sepatutnya membabitkan kerajaan. Bagaimanapun, DSAI pandai membesarkan isu ini sebagai isu rakyat dan berusaha mendapat simpati rakyat di seluruh negara. Itulah sebabnya beliau sentiasa membesarkan hujah yang menguntungkannya seperti akuan bersumpah Dr Osman (PUSRAWI) atau empat saksi yang seharusnya diketengahkan ke mahkamah bukan mahkamah rakyat.

1.4 Tindakan DSAI itu membabitkan mahkamah Syariah yang pasti menarik minat orang luar untuk membicarakannya secara terbuka. Contoh terbaru ialah Forum Memeluk Islam yang dibuat oleh Majlis Peguam, Sabtu lalu (10 Ogos 2008 ).

1.5 Tindakan yang paling buruk ialah mengheretkan Amerika Syarikat dengan mempersoalkan sistem perundangan negara ini sehinggakan negara itu memanggil Kuasausaha Malaysia di Washington. Ini menimbulkan kehairanan mengapa AS berminat dengan isu perbicaraan DSAI sedangkan negara itu amat percaya dengan sistem perundangan Malaysia. Australia juga ingin memantau sistem perundangan negara. Keadaan ini ibarat ”tindakan bersandar” yang diamalkan oleh Zionis Israel terhadap mentornya, Amerika Syarikat.


2. ANWAR MENUDUH KES LIWATNYA SEBAGAI KONSPIRASI POLITIK. BENARKAH?


2.1 Maksud konspirasi politik : "Konspirasi politik bermaksud penggunaan cara-cara kotor/keji bagi mengahalang sesorang mendapat kuasa secara sah.”

2.2 Keputusan Mahkamah memberikan peluang kepada Anwar ikat jamin dengan bon jaminan peribadi berjumlah RM20,000 tanpa penjamin membuktikan sebaliknya. Pihak pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujah masing-masing secara profesional tanpa sebarang pertikaman lidah.

2.3 Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi sendiri tidak membenarkan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Ghani Patail yang pernah mengendalikan kes Anwar pada tahun 1998 terlibat dalam kes pertuduhan liwat kali ini.

2.4 Anwar sendiri bebas memilih peguam dan beliau diwakili oleh
sembilan peguam yang diyakininya.

2.5 Undang-undang menetapkan bahawa seseorang dianggap tidak bersalah sehinggalah dibuktikan sebaliknya dan jaminan pula dikenakan bagi menentukan kehadiran tertuduh ke mahkamah.

2.6 Beberapa peguam, termasuk peguam Anwar (R.Sivarasa) sendiri mengaku bahawa apa yang diputuskan oleh mahkamah adalah satu keadilan yang diberikan mahkamah kepada beliau.

2.7 Walaupun pertuduhan mengikut seksyen 377B Kanun Keseksaan itu tidak memperuntukkan ikat jamin, namun pihak pendakwa bertindak betul dalam memastikan pendakwaan dijalankan secara adil dan bersih dalam kes berkenaan.

2.8 Jika ia satu konspirasi politik kemungkinan beliau tidak dijamin kerana mahkamah akan terlibat sama dalam konspirasi seperti yang pernah beliau tuduh dalam kesnya yang pertama. Jelas bahawa mahkamah tidak dipengaruhi oleh politik atau kerajaan.


3. ANWAR IBRAHIM MEMPERSOALKAN MENGAPA HANYA BELIAU SEORANG DIHADAPKAN KE MAHKAMAH SEDANGKAN MENGIKUT PERTUDUHAN, IA DILAKUKAN SUKA SAMA SUKA.

3.1 Apakah Anwar tidak faham atau sengaja tidak faham kerana mereka bukan ditangkap ketika melakukan pekerjaan di luar tabie itu ?. Dalam kes ini ada pengadu dan ada yang dituduh.
3.2 Walaupun ia adalah perbuatan suka sama suka antara Anwar dan Saiful tetapi Saiful telah membuat aduan bahawa pada sekian masa dan di tempat sekian Anwar telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur Saiful. Ini adalah tuduhan terhadap Anwar.
3.3 Anwar tidak menghormati undang-undang walaupun mahkamah awal-awal lagi telah berlaku adil ke atasnya. Kes ini adalah kes sivil dan Anwar nampaknya cuba menyeret kes ini menjadi isu Politik.
3.4 Anwar mahu menjadikan politik sebagai perisai untuknya melepaskan diri. Sama ada kes ini kurang bukti atau tidak sebenarnya adalah urusan pihak mahkamah menentukannya. Anwar sengaja mahu mengelirukan pengikutnya dan menyatakan bahawa kes ini kurang bukti



4. HUJAH LAIN MENGENAI LIWAT.


4.1 Pertuduhan liwat kali kedua (selepas pertuduhan pada 1999) ke atas DSAI adalah berbeza kerana mangsa liwat (bekas pembantunya) itu membuat aduan polis atas kehendak beliau sendiri.

4.2 Pengakuan bekas pembantunya bahawa beliau telah diliwat oleh DSAI sesuatu yang amat memalukan dan menjatuhkan maruah, bukan sewenang-wenangnya untuk diakui secara umum jika bukan kerana menuntut keadilan.

4.3 Bekas pembantunya yang diwakili peguamnya telah menafikan beliau dibayar atau dipaksa untuk membuat tuduhan liwat ke atas DSAI.

4.4 Apabila laporan liwat dibuat bekas pembantunya, DSAI secara tergesa-gesa lari berlindung di Kedutaan Turki dengan dakwaan terdapat ancaman bunuh ke atas dirinya. Tindakan DSAI "lari berlindung" itu dilihat sebagai over acting. Setakat hari ini, tindakan melarikan diri berlindung di Kedutaan Turki dan 'ancaman bunuh' masih belum terjawab.

4.5 Apabila polis mahu siasat kes itu, DSAI begitu keberatan, hingga dipaksa polis untuk hadir membuat keterangan di IPK. Tetapi dalam masa yang sama, DSAI begitu bersemangat membuat laporan ke BPR menuduh Peguam Negara dan Ketua Polis Negara sebagai korup. Tindakan DSAI melaporkan kes 'korup' itu dilihat tindakan terdesak, sedangkan kes itu sudah berlaku 10 tahun lepas.

4.6 Apabila bekas pembantunya mencabar bersumpah mengikut cara Islam, DSAI menolak dengan alasan telah dinasihati oleh ulama luar negara dan sebaliknya dalam masa sama membawa kes itu ke Mahkamah Syariah, membuat pertuduhan qazaf ke atas bekas pembantunya itu.

4.7 Apabila DSAI mengetahui siasatan polis hampir selesai, DSAI mendedahkan bukti 'Laporan Hospital Pusrawi' mengatakan tiada laporan mengatakan bekas pembantunya itu diliwat. DSAI turut mendesak agar kesnya digugurkan.

4.8 Apabila Hospital Pusrawi membuat kenyataan media menafikan kenyataan DSAI itu, Dato’ Seri Dr. Wan Azizah telah meletakkan jawatan bagi membolehkan DSAI bertanding dalam Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, sedangkan sebelum itu DSAI berjanji mahu bertanding di Parlimen Kulim Bandar Baharu atau Bandar Tun Razak.

4.9 Dilema yang paling besar dihadapi DSAI apabila tuduhan liwat ke atasnya tidak mendapat sokongan menyeluruh daripada rakyat, hingga beliau terpaksa buat road show ke seluruh negara untuk membuat 'pembelaan diri' di mahkamah rakyat.

4.10 Malah cubaan DSAI membawa strategi lama sebagai KONSPIRASI tidak disambut positif oleh rakyat kerana rakyat lebih mengetahui orang yang menuduhnya adalah bekas pembantu DSAI sendiri.

4.11 Bagi mengukuhkan Teori Konspirasi Politik dalam kes liwat itu beliau mengaitkan Perdana Menteri memberi arahan beliau didakwa di mahkamah. Sedangkan YAB PM semasa beliau mendengar laporan awal mengenai laporan liwat oleh Saiful Bukhari Azlan beliau menggeleng kepala dan merasa kehairanan dengan peristiwa berkenaan. Malah YAB PM tidak memberikan sebarang komen.



5. KEPEMIMPINAN PAKLAH


5.1 Kita semua tahu di bawah pimpinan Paklah pelbagai pembaharuan telah diambil untuk mewujudkan ketelusan dalam sistem kehakiman sehingga DSAI dibebaskan di atas keputusan mahkamah kerana kesilapan teknikal. Dua hakim membebaskan sedang seorang menentangnya. Bagaimanapun DSAI tidak bercakap baik mengenai institusi kehakiman itu. Ini adalah ’double standard ’ yang diamalkan oleh Anwar.

5.2 Kes terbaru pula ialah DSAI dibebaskan dengan jaminan bon RM20,000 tanpa ditahan pasportnya. Ini menunjukkan sistem kehakiman negara ini telus dan wibawa. Malah tarikh perbicaraan kes liwat itu dibuat pada September selepas PRK Permatang Pauh dan bukannya lebih awal.

5.3 Semua ini DSAI lakukan untuk kepentingan diri dan memburukkan imej kerajaan.



6. SAIFUL BUKHARI AZLAN (SBA) MERUPAKAN BEKAS ”COFFEE BOY” ANWAR IBRAHIM.


6.1 SBA menyertai DSAI dalam siri lawatan beliau ke luar negera:

(i) Hong Kong - Awal Mei 2008;
(ii) Bangkok - Hujung Mei 2008; dan
(iii) Singapura - 16 dan 18 Jun 2008.

6.2 Imbuhan yang dibayar kepada bekas pembantunya sehingga mampu mendiami kondominium mewah yang sewanya mencecah ribuan ringgit sebulan. (Menurut Harakahdaily, Saiful Bukhari dikatakan tinggal di kondominium mewah bernilai RM2.2 juta itu. Sewa bulanan sahaja antara RM7,500 dan RM15,000. Berapakah gaji sebulan? Ini bermakna gaji dan elaun pembantunya cukup lumayan hingga membuatkan dia mampu tinggal di kondominium mewah itu).

6.3 DSAI tidak menafikan bahawa dia pernah hadir di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara. 'I (have) never said that I have never been there,' DSAI menyatakan kepada wartawan semasa sidang akhbar di Petaling Jaya;

6.4 Sebenarnya pada 27 Jun 2008, DSAI sudah mula gelisah apabila bekas pembantunya hilang. Beliau menelefon ke sana sini bertanya tentang Saiful dan mengarahkan orang-orang yang rapat dengan beliau untuk mencari bekas pembantunya itu. Kenapa beliau gelabah jika hanya sekadar “pembantu kepada pembantu peribadi” beliau yang hilang?

6.5 Sekiranya dalam situasi biasa terhadap kes pertuduhan liwat yang didakwa dilakukan oleh orang lain (selain dari DSAI) adalah masyarakat akan menerima aduan sipengadu? Adakah masyarakat akan memandang sinis akan perbuatan jijik si pelaku?

6.6 Cuba bayangkan sekiranya si pengadu itu adalah saudara perempuan kandung kita sendiri. Adakah kita juga akan menuntut agar diadakan empat (4) orang saksi sebagai tanda pembuktian ke atas pertuduhan yang dibuat oleh saudara kita itu?


7. HUBUNGAN SEKS LUAR TABII DIHARAMKAN BANYAK NEGARA.

7.1 Ada 85 buah negara mengharamkan budaya “gay” di bawah undang-undang liwat.

7.2 Ada 8 buah negara menguatkuasakan hukum mati (Iran, Mauritania, Saudi Arabia, Yaman, UAE, Sudan dan Afghanistan.

7.3 Ada 10 buah negara menjatuhkan hukuman maksimum. (Antaranya Uganda, India, Tanzania, Sierra Leone, Pakistan dan Singapura)

7.4 Terdapat 35 buah negara ‘criminalize sex’ antara lelaki (Bahrain, Bangladesh, India dan Pakistan)


8. ISU MUBAHALAH (BERSUMPAH)

8.1 Mengapa Anwar enggan bersumpah mengikut ajaran Islam. Susah sangatkah?

8.2 Beliau sentiasa mencari helah untuk menghindarinya dengan berselindung di sebalik pandangan ulama terutama Mufti Perak. Jika benar, apa salahnya beliau bersumpah sedangkan Saiful bersedia untuk berbuat demikian?.

8.3 Bukankah jika bersumpah orang akan lebih menyakininya?


9. ANWAR SEBENARNYA YANG BERKONSPIRASI.

9.1 Anwar sebenarnya menyembunyikan perbuatannya sendiri yang ingin merampas kerajaan melalui usaha mempengaruhi dan membeli ahli-ahli Parlimen BN supaya meninggalkan BN dan menyertai Pakatan Rakyat.

9.2 Tindakan Anwar ini tidak demokratik dan tanda beliau seorang yang kemaruk kuasa. Rancangannya jelas dan nyata tidak menghormati keputusan rakyat. Anwar telah menodai dan meliwat keputusan rakyat iaitu menggunakan lorong gelap untuk berkuasa.

9.3 “If DSAI becomes the Prime Minister it will be an unmitigated disaster for Malaysia” (petikan komen Prof. Dr Chandra Muzaffar, bekas Timbalan Presiden PKR). Sejak keluar daripada PKR, Dr Chandra Muzaffar banyak mengeluarkan pandangan mengenai keburukan Anwar. Begitu juga bekas Ketua Angkatan Pemuda PKR Mohamad Ezam Mohd Nor dan Nallakurapan, rakan tenis DSAI.

9.4 Dr. Chandra Muzafar pernah mengatakan bahawa ketika beliau menjadi orang kanan Anwar banyak tipu muslihat dilakukan oleh Anwar terhadap pemimpin-pemimpin PKR dan penyokong parti itu. Perjuangan PKR yang dilaung-laungkan sebagai keadilan, kebebasan dan demokrasi sebenarnya adalah perjuangan untuk Anwar.



10. ANWAR SUKA BERILUSI DENGAN MENCIPTA ISU YANG TIDAK MASUK AKAL.


10.1 Sepuluh tahun lalu beliau mendakwa disuntik HIV dan diberi racun Arsenik. Ketika itu tahun 1998 dan kini sudah 10 tahun berlalu tetapi Anwar semakin galak dan sihat. Mana pergi HIV dan Arsenik yang didakwa ada dalam badannya? Tuduhannya itu adalah penipuan kepada kerajaan. Akibatnya nama negara terjejas dan kredibiliti kerajaan telah rosak teruk.

10.2 Pembohongan dan permainan politik murahan Anwar sekali lagi dibuat ketika beliau ditangkap oleh polis ditengah jalan. Beliau cuba mendapatkan simpati rakyat dengan mengatakan bahawa tujuan beliau pulang ke rumah untuk sembahyang dan makan. Bagaimanapun, katanya, polis menangkapnya di pertengahan jalan seolah-olah menunjukkan polis kita kejam. Sebenarnya polis sudah memerhatinya sejak awal pagi mengenai janji beliau untuk hadiri di Balai Polis Dang Wangi pada jam 2 petang.

10.3 Bagaimanapun, selepas membuat kenyataan kepada BPR, beliau terus menuju ke arah rumahnya di Segambut yang memaksa polis menahannya untuk mengambil keterangan. Niat sebenar Anwar ialah untuk pulang ke rumah dan membiarkan polis menangkapnya di rumah yang dipenuhi oleh penyokong termasuk kanak-kanak yang akan dijadikan benteng.

11. KETUANAN RAKYAT

11.1 Kononnya perjuangan Anwar dan Pakatan Rakyat adalah memperjuangkan ‘Ketuanan Rakyat’. Ketuanan rakyat adalah perjuangan yang tidak mengambil kira sejarah politik dan warisan budaya orang Melayu (seolah-olah negara ini tidak mempunyai sejarah perjuangan bangsa.

11.2 Ketuanan rakyat adalah mirip perjuangan ‘Malaysia Malaysian’ seperti yang pernah diperjuangkan Lee Kuan Yew.

11.3 Konsep pejuangan seperti ini mirip kepada sosialisme dan komunisme yang bercanggah dengan ajaran islam dan kedududkan kaum Melayu.


12. PRK PERMATANG PAUH UNIK

12.1 PRK PP adalah pilihanraya yang unik kerana iada diadakan selepas pilihanraya dan bukan kerana kematian atau arahan mahkamah tetapi ”kasih seorang isteri kepada suaminya” yang membolehkan suaminya mencapai impian untuk menjadi Perdana Menteri.

12.2 PRK PP seolah-olah satu pilihanraya untuk memilih Ahli Parlimen yang boleh diwarisi atau seperti harta pusaka atau diturunkan kepada keluarga sedangkan pengundi telah memberi mandat kepada parti itu. Tindakan ”preplanned dan stagemanaged” untuk menjayakan impian seorang individu.

12.3 PRK PP juga adalah usaha bersungguh-sungguh DSAI untuk mengalihkan pandangan rakyat terutamanya pengundi PP terhadap kes liwatnya. Inilah cara lapok yang preplanned dan stagemanaged” yang digunakan oleh orang seperti ini. Ini dipelajari oleh mentornya di luar negara termasuk Amerika Syarikat dan Singapura.

12.4 DSAI ingin menjadikan PRK PP sebagai ”mahkamah rakyat” di mana dengan kemenangannya itu akan memaparkan rakyat dan pengundi berpendirian beliau tidak bersalah dalam kes liwat itu. Tindakannya itu dilihat sebagai ingin menjadi ”jaguh kampung” atau ”bersaksikan ke lutut”. Beliau seharusnya memilih kawasan Parlimen di luar kubunya seperti di Bandar Tun Razak di Cheras.

12.5 Menjadikan Permatang Pauh sebagai ”mahkamah rakyat” ibarat tindakan DSAI memilih hakim dan jurinya sendiri.



13. ANWAR IBRAHIM SERIBU MUKA

13.1 Pembabitan BN dalam PRK PP adalah kewajipan BN untuk membela kepentingan rakyat dan bukannya untuk menjayakan impian individu tertentu. BN berjuang atas landasan menegakkan demokrasi berparlimen berasaskan Perlembagaan yang dimuafakati bersama oleh semua kaum di negara ini. Ini termasuk hak keistimewaan orang Melayu dan bukan Melayu serta kontrak sosial.

Di atas landasan ini negara kita telah mencapai kemakmuran, keamanan dan kesejahteraan lebih 51 tahun. BN akan terus mempertahankan dasar dan cara hidup sebegini.


Fakta-fakta pembangunan:

· Pencapaian yang dibuat oleh UMNO sepanjang 50 tahun melibatkan perkara-perkara berikut:-

· Pengujudan RIDA (kini MARA) dan seterusnya pembentukan UiTM di mana 80,000 profesional Melayu dalam pelbagai jurusan telah dizahirkan. Dijangkakan 150,000 profesional Bumiputera akan timbul dalam 10 tahun lagi.

· FELDA merupakan satu agenda besar UMNO di mana beribu-ribu Orang Melayu telah diberi tanah secara terurus untuk membela nasib dan ekonomi mereka. Kini, FELDA merupakan model yang di kaji luas oleh negara-negara sedang membangun seperti di Afrika dan Amerika Latin.

· Universiti tempatan telah bertambah daripada dua ke sembilan belas bertujuan membanyakkan anak-anak Melayu mendapat pelajaran tertinggi dalam proses meningkatkan modal insan. Universiti ini juga terdapat di Sabah dan Sarawak bagi menunjukkan bahawa Kerajaan tidak menganaktirikan mana-mana negeri di bawah Kerajaan Barisan Nasional.


· Pemantapan ekonomi dan kewangan Malaysia sentiasa terkawal dan justeru, berterusan dalam rangka RMK1 hingga RMK9. Dengan adanya perancangan mantap dan jitu, maka Malaysia melalui BN akan mencapai matlamat menjadi negara membangun.

· Malaysia selamat dari tekanan penyangak-penyangak matawang seperti Soros dan kuncu-kuncunya di dalam bank tempatan bertujuan jahat untuk menjadi Malaysia bankrap dan bergantung kepada Bank Dunia yang 70% dimiliki oleh Amerika Syarikat. Pendekatan Malaysia untuk pegging ringgit USD benar-benar menghancurkan. Niat jahat penyangak-penyangak berkenaan.

13.2 Bagaimanapun, PKR ingin merungkai lanskap politik dan perlembagaan negara kita. Mereka tidak bersetuju dengan dasar membantu Melayu, hak keistimewaan orang Melayu, tidak menghormati Raja-Raja Melayu dan mempersoalkan kontrak Sosial.

13.3 Mereka lebih kepada dasar ”sama rata, sama rasa” yang sama dengan ”Malaysian Malaysia” yang diperjuangkan oleh DAP, anak didik PAP, Singapura. Ini termasuk mengutamakan meritokrasi dan memberikan hak sama rata. Ini juga tidak digemarkan oleh masyarakat Cina dan India ibarat mengambil hak orang kaya dan memberikan kepada orang miskin.



14. ANWAR TIDAK LAYAK JADI PM

14.1 DSAI telah membuat keputusan untuk membuat pinjaman daripada IMF yang diterajui Yahudi ketika Malaysia gawat pada tahun 1997-1998 (ketika itu Menteri Kewangan). Tindakan DSAI itu menunjukkan dia ingin menjual Malaysia kepada Yahudi.

14.2 DSAI pernah berjumpa Paul Wolfowitz, neo-konsevatif Yahudi yang menjadi arkitek perang di Iraq (juga pengerusi IMF sekarang) untuk mendapat sokongan supaya beliau dapat menjadi PM Malaysia? .

14.3 DSAI pernah mengatakan tiada social justification di Malaysia dalam satu wawancara secara langsung di Indonesia juga memburukkan Malaysia yang ditonton puluhan juta rakyat Indonesia.

14.4 DSAI juga menyokong Indonesia dengan mengatakan kes kekejaman Nirmala Bonat biasa berlaku di Malaysia seolah-olah rakyat Malaysia suka mendera sedangkan banyak jenayah dilakukan rakyat Indonesia di Malaysia.

14.5 DSAI menyokong Hindraf yang membohongi dunia berlaku penghapusan etnik Hindu di Malaysia sepertimana rakyat Bosnia ketika dibunuh Serbia.

14.6 DSAI juga menyatakan dengan tegas dalam wawancara di New York dan Singapura bahawa dia akan menghapuskan DEB apabila dia berkuasa sebagai PM.

14.7 Jika Anwar menjadi Perdana Menteri, siapa akan menjadi timbalannya? Sudah tentu beliau akan memilih pemimpin dari pemimpin Pakatan Rakyat yang terdiri daripada parti PKR dan DAP. Yang pasti beliau terhutang budi dengan pemimpin lama seperti Lim Kit Siang, Karpal Singh serta peguamnya, S Sivarasa, yang sangat tebal anti Melayu, Islam dan apa yang terkandung dalam Perlembagaan. Pemimpin begini tidak sesuai untuk negara pelbagai kaum dan agama.


15. YANG HAK TETAP HAK, YANG BATIL TETAP BATIL.


15.1 DSAI dilihat sengaja cuba mengalihkan perhatian masyarakat terhadap pertuduhan kes jenayah (liwat) yang dilemparkan ke atas beliau dengan pelbagai helah dan geraklaku demi melambat-lambatkan siasatan ke atas beliau.

15.2 Beliau sebenarnya seorang kaki temberang dan sanggup bermuka-muka dengan bertopengkan agama demi merealisasikan impian peribadi beliau.

15.3 DSAI akan berusaha dengan apa cara sekalipun termasuklah mendapatkan sokongan orang Cina, Hindu dan Yahudi demi mencapai cita-citanya menjadi PM.


...

No comments: